+48 512 585 110, +48 94 340 80 45

W zdrowych ciele zdrowy duch, czyli sport w życiu seniora

Proces starzenia jest równoznaczny z mniejszą funkcjonalnością organizmu. Osoba starsza jest w mniejszym lub większym stopniu ograniczona ruchowo. Czynności, które wcześniej wykonywała bez żadnego problemu, teraz sprawiają jej duże trudności. Nie oznacza to jednak, że całkowicie powinna zrezygnować z aktywności fizycznej. Jest ona zalecana, aby możliwe było utrzymanie sprawności przez dłuższy czas.

Dlaczego sport dla seniora to dobry pomysł?

Jeżeli sprawność ruchowa pozwala osobie starszej na wykonywanie niektórych aktywności, koniecznie trzeba zadbać, aby przekonać do nich swojego podopiecznego. Sport poprawia krążenie i wzmacnia serce, a układ krwionośny i sercowo-naczyniowy u osób starszych jest w sposób szczególny narażony na nieprawidłowości w funkcjonowaniu. Ponadto, ruch zapobiega otyłości i nadwadze. Siedzący tryb życia powoduje, iż przybywa nam kilogramów, a te z kolei mogą przyczynić się do powstania miażdżycy i cukrzycy.

W starszym wieku osłabieniu ulegają także stawy i mięśnie. Aktywność fizyczna wspiera układ ruchu, zwiększa ich elastyczność, ruchomość i siłę. Zapobiega sztywnieniu stawów i poprawia kondycje, dzięki czemu senior może pozwolić sobie na większą samodzielność.

Nie można zapominać o satysfakcji, jakiej dostarcza nam sport. Przezwyciężamy własne słabości, udowadniamy samym sobie, że stać nas na jeszcze więcej. To w przypadku osób starszych bardzo dobrze wpływa na ich stan psychiczny i samopoczucie.

Senior wciąż aktywny

Nie każda dyscyplina sportu jest jednak odpowiednia dla osób starszych. Intensywność ćwiczeń i formę treningu należy dostosować do ich możliwości. Najczęściej decydują się oni na nordic walking, czyli spacer z kijkami. Aktywność ta nie obciąża stawów i angażuje mięśnie całego ciała. Tempo można dostosować do własnych możliwości, zwiększać je i zmniejszać w razie potrzeby.

Kolejną aktywnością jest aqua aerobic. Podczas ćwiczeń w wodzie również angażowane są mięśnie całego ciała, nie przeciążając przy tym organizmu. Niewątpliwą jego zaletą jest to, że odbywa się w grupach często dedykowanych tylko dla seniorów. Nasz podopieczny może spotkać się ze swoimi rówieśnikami, co stanowi dla niego dodatkową rozrywką.

W starszym wieku nadal można jeździć na rowerze, pływać, a nawet chodzić na siłownię i ćwiczyć jogę. W wielu przypadkach brak aktywności nie wynika z ograniczeń ruchowych, a braku chęci do sportu lub też wstydu. Jeszcze do niedawna istniało przekonanie, że sport jest dla osób młodych. Coraz częściej jednak to starsi sportowcy amatorzy wywołują podziw u młodzieży, która nie zawsze wykazuje się tak dużym zaangażowaniem.

Opublikowano 11-01-2017