+48 512 585 110, +48 94 340 80 45

Jak zadbać o zdrowy sen seniora?

Problemy ze snem znacznie częściej występują u osób starszych niż młodych. Na bezsenność uskarża się ponad 20% osób po 50 roku życia, mają bowiem kłopoty z zasypianiem, często budzą się w nocy, a ich sen jest mało efektywny. To wywołuje nie tylko długo utrzymujące się zmęczenie, ale także przekłada się na zaburzenia pracy całego organizmu. Bezsenność jest dolegliwością często spotykaną przez opiekunów osób starszych, którzy szukają skutecznych sposobów, jak sobie z nią radzić.

Przyczyny problemu ze snem

Bezsenność u seniorów może objawiać się w bardzo różny sposób. Często dochodzi do przebudzeń, nawet ponad 3 razy w ciągu nocy. Wiele z nich bardzo wcześnie wstaje, już o 4 nad ranem nie są w stanie kontynuować snu. Osoby starsze są mniej aktywne fizycznie, a zatem ich zapotrzebowanie na odpoczynek i regenerację także jest mniejszy, co oznacza, że wyspani czują się już po 4-5 godzinach snu. Może być to jednak pozorne mniejsze zapotrzebowanie na sen. Mamy z nich do czynienia, kiedy nasz podopieczny w ciągu dnia wykazuje skłonność do częstych drzemek.

Wśród przyczyn bezsenności u seniora należy wyróżnić przede wszystkim niewłaściwą higienę snu. Jest to ten czynnik, na który mamy wpływ i możemy zadbać o to, aby w sypialni osoby starszej panowały odpowiednie warunki do odpoczynku – była cisza, ograniczony dostęp światła w nocy, właściwa temperatura i oczywiście regularne pory spania. Nierzadko jednak źródłem problemu są stresujące przeżycia i emocje, nadużywanie leków nasennych czy też występowanie innych chorób. Dużym problemem są zaburzenia psychiatryczne, jak depresja i zespoły lękowe. W ok. 10% przypadków bezsenności nie zostają jednak rozpoznane jej przyczyny.

Co możesz zrobić dla swojego podopiecznego?

Przede wszystkim zadbaj o jego higienę snu. Po południu wywietrz pokój, w którym śpi w celu osiągnięcia pożądanej temperatury, sprzyjającej zasypianiu. Jeżeli w pokoju nie ma zasłon lub rolet, postaraj się o ich zakup, światło z zewnątrz, nawet niewielkie, utrudnia zaśnięcie. Wspólnie ze swoim podopiecznym ustal godzinę, o której będzie kładł się spać, powinna być to stała pora.

Niebagatelne znaczenie dla snu ma także dieta. Kolacja nie może być obfita oraz bogata w dużą ilość tłuszczów. Postaw na lekkie dania bogate w warzywa i ryby bądź też ciepłe zupy. Należy ją spożywać ok. 2 godziny przed snem, aby organizm miał jeszcze czas na jej częściowe strawienie. Jeżeli jednak bezsenność się utrzymuje dłużej, należy skonsultować się z lekarzem. Przyczyny mogą być znacznie poważniejsze i samodzielnie nie poradzisz sobie z problemem.

Opublikowano 01-07-2018