Jak sobie radzić z bezsennością?

Aż 50% osób po 50. roku życia skarży się na problemy ze snem, natomiast 20% z nich cierpi na przewlekłą bezsenność. Im jesteśmy starsi, tym sen staje się dla nas trudniejszy, nie możemy zasnąć, krócej śpimy, sen jest płytki i przerywany. Możesz ten problem dostrzec również u swojego podopiecznego. Objawia się to np. wstawaniem w nocy, drzemkami w ciągu dnia czy późnym kładzeniem się spać.

Dlaczego senior nie śpi?

Przyczyn bezsenności jest wiele, dlatego lekarz każdy przypadek rozpatruje indywidualnie, analizując dokładnie codzienność, przyzwyczajenia i zdrowie pacjenta. Bardzo często zaburzenia snu wynikają z występowania innych chorób i dolegliwości, które utrudniają zasypianie. Należą do nich m.in. bóle kręgosłupa i stawów, problemy z układem moczowym i naczyniowo-sercowym. Ze snu „wyrywa” także napad kaszlu, duszności, dolegliwości związane z chorobami układu oddechowego i zespół niespokojnych nóg.

Bezsenność może ponadto sygnalizować choroby psychiczne, w tym depresję. Nierzadko jest związana z uzależnieniem od alkoholu czyli innych używek. Jeżeli Twój podopieczny skarży się na problemy z zasypianiem, może być to symptomem schorzeń reumatoidalnych, endokrynologicznych lub autoimmunologicznych.

Jak pomóc podopiecznemu zasnąć?

Podejmując odpowiednie działania, możesz poprawić jakość snu swojego podopiecznego. Zacznij od przygotowania jego sypialni. Powinna w nim panować odpowiednia atmosfera sprzyjająca odpoczynkowi oraz relaksowi. Temperatura nie może być wyższa niż 20 st. Celsjusza, a okna zawsze zasłonięte, aby nie przedostawało się do pokoju światło z zewnątrz. Kolacja zawsze powinna być spożywana 2 godziny przed snem i nie może być to danie ciężkostrawne. Doskonale sprawdzą się warzywa, chude mięso gotowane na parze, kasze i warzywne zupy.

Jeżeli Twój senior jest sprawny i może sobie pozwolić na ruch, zwiększ jego aktywność fizyczną. Częściej spacerujcie, jeździcie na rowerze, może zaproponuj mu basen lub zajęcia z fitnessu dedykowane specjalnie dla osób starszych.

Niestety, nie zawsze Twoje starania będą wystarczające. Jeżeli bezsenność ma podłoże psychiczne, jest związana ze stanami lękowymi i depresyjnymi, a także z innymi chorobami, niezbędna jest konsultacja lekarza. W wielu przypadkach zaleca się stosowanie specjalistycznych leków, pozwalających pacjentowi zasnąć i przespać kilka godzin w głęboki śnie. Łącząc je z higieną snu można znacznie poprawić samopoczucie seniora, który będzie wypoczęty, wyspany i tym samym będzie miał więcej energii.

Opublikowano 03-15-2018