+48 512 585 110, +48 94 340 80 45

Dieta i żywienie seniora

Wraz z wiekiem zmieniają się potrzeby naszego organizmu i konieczne jest wówczas przystosowanie do nich naszej codziennej diety. Osoby starsze powinny odżywiać się w inny sposób, niż ludzie młodsi, mają inną przyswajalność poszczególnych składników mineralnych i witamin, a także inaczej organizm reaguje na poszczególne produkty. Będąc opiekunem seniora, trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach, aby zapewnić swojemu podopiecznemu zbilansowaną i bogatą w wartości odżywcze dietę.

Problemy zdrowotne, a sposób żywienia

Starzenie się organizmu jest jednym z naturalnych etapów naszego życia. W tym okresie intensywność regeneracji komórek zmniejsza się, a organizm jest bardziej podatny na wpływ czynników chorobotwórczych. Tkanki zmniejszają swoją objętość i elastyczność, często ulegają również odwodnieniu.

Dietę powinno się dostosować do ewentualnych specyficznych zmian w organizmie, szczególnie w układzie pokarmowym. Ubytki w uzębieniu, zmniejszone odczuwanie bodźców smakowych i trudności z połykaniem mają wpływ na większą niechęć do jedzenia. Jak wiadomo, aby organizm funkcjonował prawidłowo, niezbędne jest dostarczanie mu składników odżywczych, które są źródłem energii, ale również sprzyjają odbudowie tkanek oraz komórek.

Składniki odżywcze w diecie osoby starszej

Częstym problem jest nadmierna ilość tłuszczów w diecie seniora, niestety nie są to tłuszcze z rodziny omega-3. Wynika to ze spożywania tłustych potraw oraz niedostateczną ilość ryb, orzechów i chudych wędlin w diecie. W przypadku białka zaleca się dostarczanie ich organizmowi w większych ilościach, co wynika z konieczności poprawy trawienia i wchłaniania się składników odżywczych. Ich źródłem również są chude wędliny i ryby, ale również niskotłuszczowe produkty mleczne. Z tą ostatnią grupą produktów należy być jednak bardzo ostrożnym, ponieważ osoby w podeszłym wieku w mniejszym stopniu tolerują laktozę.

Jeżeli chodzi o węglowodany, powinny być głównym źródłem energii w diecie. Należy jednak skoncentrować się na węglowodanach złożonych, których źródłem są produkty zbożowe i warzywa. Są one ponadto bogate w cenny błonnik, które osoby starsze powinny spożywać dziennie w ilości 20–40 g. Nie zapominajmy przy tym o witaminach, szczególnie A, E i C oraz o podawaniu dużej ilości wody.

Dieta osoby starszej powinna być różnorodna i bogata w takie dania, które lubi nasz podopieczny. Jeżeli ma problemy z połykaniem lub gryzieniem, powinno się przygotowywać potrawy o konsystencji, która nie będzie utrudniała tych procesów.

Opublikowano 10-31-2017