Co powinien, a czego nie powinien jeść senior

Układanie diety dla seniora wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy dotyczącej zmian, jakie w procesie starzenia zaszły w jego organizmie. Co więcej, każdy człowiek ma inne potrzeby, ograniczenia i oczywiście smak, może oraz lubi jeść inne potrawy. Przygotowując dania dla swojego podopiecznemu, musisz uwzględnić kilka ważnych aspektów – nie wszystko powinno znaleźć się w jego jadłospisie, jak również niektóre produkty warto wprowadzić do jego diety.

Pojawiają się ograniczenia

U seniorów możemy zaobserwować zmniejszony apetyt, łaknienie i ograniczoną samodzielność. To czynniki, mające wpływ na to, że nie wykazuje on niekiedy chęci do jedzenia lub prosi o mniejsze porcje. To może spowodować wystąpienie niedoboru składników odżywczych, witamin i minerałów. Ograniczeniami w normalnym odżywianiu są również przewlekłe choroby i ubytki w uzębieniu. Szczególnie ten drugi aspekt powoduje, iż osoba starsza ma trudności z rozdrabnianiem pokarmów i odczuwaniem smaku. Niekiedy pojawia się ponadto problem z połykaniem, co wynika ze zmniejszonej ilości wydzielanej śliny i tym samym obecnych w niej enzymów trawiennych.

Czego nie może zabraknąć w diecie seniora?

Powinna bazować na produktach lekkostrawnych, potrawach duszonych, pieczonych i gotowanych, unikamy więc smażenia. Nie należy eliminować z niej żadnych z wartości odżywczych, musi być zbilansowana i zawierać węglowodany, białko i tłuszcze. Dobrym źródłem węglowodanów są: pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki owsiane, świeże owoce i ciemny makaron. Białko znajdziemy w chudych rybach, roślinach strączkowych, białym mięsie i przetworach mlecznych. Trzeba jednak wiedzieć, że wraz z wiekiem obniża się zdolność organizmu do tolerancji laktozy, dlatego mleko i jogurty należy spożywać w ograniczonych ilościach. Jeżeli chodzi o tłuszcze to powinny być to głównie tłuszcze omega-3, które również dostarczymy organizmowi seniora, przyrządzając mu na obiad chude ryby czy mięsa.

Konieczne jest też uzupełnianie u niego niedoboru kwasu foliowego, witaminy D i witamin z grupy B. Są one obecne m.in. w brokułach, kalafiorze, razowym pieczywie i kaszach. Pamiętaj też o błonniku wspomagającym pracę układu trawiennego, który znajdziesz w otrębach, kaszy gryczanej oraz jęczmiennej, a także świeżych warzywach.

Unikaj!

Z pewnością nie najlepszą przekąską dla seniora będą słodycze, również herbatę powinno się słodzić np. miodem, rezygnując z cukru. W przypadku nietolerancji laktozy z diety eliminujemy produkty mleczne. Potrawy przyprawiaj ziołami, nie dodając przy tym ostrych przypraw.

Opublikowano 05-06-2018